Miért kapcsolnak le a gyerekek? Mi a teljes aggyal való tanulás?
Ezt a kérdést a Brain Gym, másnéven agytorna, kineziológiai ág szempontjából tudjuk a legjobban megvizsgálni.
Mi a Brain Gym?
A Brain Gym az EDU-Kineziológia alá tartozik.
Mozgáson keresztül történő tanulás, tanítás, nevelés. Az agyféltekék összehangolása. A gondolkodási képességet és a kreatív gondolkodást fejleszti. Összehangolja az egész test harmonikus mozgását ezzel segítve a tanulási képességek, kommunikációs képességek fejlődését.
A Brain Gym alapítója és kidolgozója Dr. Paul Dennison és felesége Gail Dennison. A Dennison házaspár 1969-ben nyitotta meg első intézetét, ahol a gyerekek tanulási nehézségeivel foglalkozott.
1971-ben két neves iskolapszichológus Dorman és Delcato kutatásai a keresztirányú mozgás gyakorlatokat és elsősorban az intiitív (jobb) agyfélteke aktivizálást célozza meg.
Az ő kutatási eredményeiket dolgozta fel Dennison. Arra jött rá, hogy ezek a keresztirányú gyakorlatok önmagukban nem mindig jók, így az azonos irányú mozgást is bevezették.
Ez a Dennison – féle laterális behangolás. A keresztirányú és az azonos oldali mozgás, illetve a tekintetirányok alkalmazása tornáztatja az agyat, ezzel segítve a tanulási képességeink növelését.
Mi az a teljes aggyal való tanulás?
A teljes aggyal való tanulás lényege, hogy a jobb és bal agyfélteke összhangban működik.
Vagyis a bal, analitikus agyfélteke képes a részletek pontos megfigyelésére, mint pl.: a logikai gondolkodás, beszéd, olvasás, számolás, analizálás.
A jobb, az intuitív, kreatív agyfélteke a dolgok egészét ragadja meg, mint pl.: a forma, a teljesség, zene, fantázia, érzés, szimbolika.
Amikor megvalósul a teljes aggyal való tanulás akkor a két agyfélteke között szabad az információáramlás. Ilyenkor a tanulás egyenlő a megtanultak gyakorlattá való alakításával.
Integrált tanulás esetén az információt a bal agyféltekével fogadjuk be és a jobb oldalival dolgozzuk fel. Ez azt jelenti, hogy a részeket egésszé tudjuk alakítani, a megtanultakat a gyakorlatban is tudjuk alkalmazni, és így egy egészként tudjuk visszaadni.
Mi az a lekapcsolódás?
A lekapcsolódás azt jelenti, hogy a két agyfélteke tevékenységét összehangoló híd leblokkol. Nem valósul meg a kommunikáció és a kapcsolat a jobb és bal agyfélteke között.
Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Ha nem integráltan tanulunk, hanem csak a bal féltekével, akkor egy szöveg elolvasása után nem leszünk képesek a részletekből egészet alkotni. Tudjuk majd az elolvasott részleteket, de nem tudjuk kerek egészként kezelni.
Vagy egy másik példa. Ha a gyermek szétkapcsolódik és az iskolában mondjuk csak azt a felét (fülét) használja, amelyik a kreatív és intuitív oldali, akkor nem tud majd odafigyelni az adatokra, hiszen lekapcsolódott az elemző, analitikus agyfélteke, ami a logikus gondolkodást, a számolást, olvasást képes befogadni. Ezáltal jobban leköti majd a tanár hangjának dallama, a külső zajok, az osztálytársak neszezése, esetleg suttogás, susmorgás egy másik padban, mint az elhangzott szavak jelentése. Ekkor szokták azt mondani a gyermekekre, hogy álmodozó, vagy mintha ott se lenne az órán.
Miért kapcsolnak le a gyerekek?
- Amennyiben a háromdimenziós érzékelésből kirekesztődik a gyerek például a túl sok tévézés, számítógépes játékokkal való játék, videójáték során.
- Vagy keveset mozog, ugyanis a mozgás a tanulás kapuja.
- Ha nem vesz elég folyadékot (szénsavmentes, tiszta vizet) magához.
- Ha pszichikai megrázkódtatás éri.
- Ha a tápláléka nem természetes és egészséges összetevőkből áll.
- Ha túl sok környezeti szennyeződés hat rá.
A fenti állítások természetesen nemcsak gyerekekre igazak, hanem a felnőttekre is. Ha túl sok stressz ér minket, ha keveset mozgunk, ha egészségtelenül táplálkozunk, ha teljesen elszakadunk a természettől, akkor könnyen egyoldalivá válunk. A jellemző, hogy a bal agyfélteke dominanciája nő meg.
Például akkor, amikor az élet nehézségeivel kerülünk szembe. A bal agyfélteke domináns viselkedés esetén az egyén az “Ami nem öl meg, az megerősít” elve szerint gondolkodik, vagyis eszébe se jut, hogy abból a helyzetből lehet kiút. Ha pedig van kiút, akkor a kreatív agyféltekénk segítségével ki is tudnánk lépni a helyzetből, de mivel ez lekapcsolódott, kilátástalannak látjuk a helyzetünket és csak tűrünk. Egyszerűen nem is látjuk meg, hogy lehetne más választásunk is.
Mit tegyünk?
A Brain Gym az a módszer amely a tanulóknak (és a felnőtteknek is) lehetővé teszi, hogy a képességeiket a legjobban használják, felszínre hozzák. Illetve agyuk olyan részét is aktiválják, amit korábban nem tudtak (akár a lekapcsolódottság miatt) használni.
A Brain Gym gyakorlatok rendszeres alkalmazása segít újra visszakapcsolni magunkat, izmainkat, reflexeinket, segíti a teljes aggyal való tanulást és megkönnyíti a mindennapjainkat. A gyakorlatok rendszeres végzése kellő energiával tölt fel minket, kiegyensúlyozottá, magabiztossá válunk általa. Megszűnhet a kilátástalanság érzése, a váratlan szituációkat is könnyedebben tudjuk majd kezelni.
A másik megoldás is a kineziológiához kapcsolódik. A többi kineziológiai ág is a két agyfélteke harmonizálását és a stressz csökkentését segíti. Például a Three is One Concepts (One Brain) módszer segít felismerni, a kiutat a nehéz helyzetünkből.
Szeretettel várlak, ha szívesen jönnél oldásra!
Érzelmi stresszoldással segítek a stressz lelki okainak feltárásában és feloldásában. Keress meg, ha változtatnál az életeden és kész vagy a változásra! Írj nekem a boldogsagiranytu@gmail.com címre, vagy jelentkezz be a +36 20 556-8961 telefonszámon! Eszter